MUST-SM

Sveriges bästa must ska koras

Must-SM 2023 fredagen 19 april 2024 

på Rudenstams Bär & Frukt i Huskvarna.
Gäller drycker som är tillverkade på 2023 års skörd, därav titeln Must-SM 2023

Många anmälningar till Must-SM 2023!

I år har vår kunniga jury 83 olika äppelmuster från 26 olika mustaktörer att bedöma.
Resultatet presenteras den 19 april hos Rudenstams Bär & Frukt i Huskvarna.

ÅRETS TÄVLANDE ÄR:

• Bad Apples Fruits & Facts, Vitaby
• Bergströms Lilla Musteri, Bankery
• Björkbackens Musteri, Vetlanda
• Bällsta Trädgård Musteri, Vallentuna
• Callenbring & Co, St. Juleboda Gård, 
Maglehem
• Charlottenlunds musteri, Knivsta
• Frimansgården Träd & Frukt,
Västra Ärmtevik
• Granum Musteri, Uppsala
• Hallarnas must, Baskemölla
• Halfvede Musteri, Dalhem, Gotland
• Kalles Trädgård/Äppelmagasinet, 
Askersund
• Kiviks Musteri, Kivik
• Klasamåla Gårdsmusteri, Urshult
• Köpings Must & Cider, Köping
• Kållandsöäpplet, Lidköping
• Malva Gård, Urshult
• Norrtelje Musteri, Norrtälje
• Ragnhilds Frukt & Must, Brantevik
• Reuterdahls på Österlen, Kivik
• Rudenstams Bär & Frukt, Huskvarna
• Smakgården, Hälleforsnäs
• Sundsvalls Musteri, Sundsvall
• Säby Frukt, Enköping
• Wiks slott, Uppsala
• Sövde Musteri, Sövde
• Östgöta Musteri, Linköping

VÄLKOMMEN…

...till det sjunde svenska mästerskapet i svensk äppelmust! Kom med och tävla och få feedback på din äppelmust. Kanske blir din must utsedd till Sveriges bästa must!

PLATS

Tävlingen sker hos Rudenstams Bär & Frukt utanför Huskvarna.

DELTA PÅ PLATS

På fredagen den 19 april arrangerar vi workshop, genomför provningar av vinnande must och nätverkar med varandra.

VEM FÅR DELTAGA?

Alla aktörer i Sverige som säljer och marknadsför äppelmust, gjord på svenska äpplen från 2023 års skörd. (Medlemskap i Svenska Must- & Ciderproducenter är inget krav).

HUR GÅR DET TILL?

Bedömningen sker både kemiskt och sensoriskt.
Den kemiska bedömningen baseras på en analys av socker (brix) och syra (titrerbar).
Den sensoriska bedömningen görs efter blind smakprovning av juryn och det är denna som ligger till grund för premieringen. Resultatet av båda bedömningarna redovisas till deltagande aktörer.
Det kommer att finnas tre premieringsnivåer baserat på den sensoriska bedömningen: guld-silver-och brons, beroende på hur mycket poäng som dryckerna får. Den sensoriska bedömningen innefattar utseende, doft och smak. De som fått högst poäng i varje kategori utses till Must-SM vinnare. Vid lika poäng vinner den som fått bäst poäng vad gäller smak.

FÅ FEEDBACK PÅ DIN MUST

Fredagen 19 april utannonseras vinnarna för de som är på plats hos Rudenstams (vi kommer inte att ha en digital sändning i år).
Samtliga deltagare får ett mail med resultaten (både den kemiska analysen och den sensoriska
bedömning) på den must de tävlat med.

5 TÄVLINGSKLASSER

Vid Must SM finns 5 tävlingsklasser och du kan delta med max 3 olika produkter i varje klass::
1 Klarfiltrerad sortren äppelmust.
2 Ej filtrerad sortren äppelmust.
3 Klarfiltrerad blandade äppelmust av flera sorter.
4 Ej filtrerad blandade äppelmust av flera sorter.
5 Innovativa drycker där äppelmust utgör huvudingrediensen.
I varje klass utses även Bästa Kulturmust och ekologiska Must.
Äppelsorter som odlats i Sverige i mer än 50 år. 

ÅRETS JURY

Jury
Elke Jung – Sommelier, journalist, Vinbanken.
Titti Qvarnström – Michelinkock, Kreativ ledare för Folk Mat & Möten, ledamot av Skåneländska Gastronomiska Akademien.
Martin Ragnar – Docent, författare, ledamot av Svenska Dryckesakademien, ledamot av Skåneländska Gastronomiska Akademien.
Kimmo Rumpunen – Forskare, växtförädlare, dryckesutvecklare, ledamot av Skåneländska Gastronomiska Akademien.
Carina Gavelin – Diplomerad sommelier, vinjournalist, pedagog och förespråkare för svensk dryck.

KOSTAR DET NÅGOT?

Kostnaden är 500 kr/deltagande äppelmust för medlemmar i Svenska Must- & Ciderproducenter och 700 kr/deltagande äppelmust för övriga musterier, för de muster som du väljer att tävla med.Vi återkommer med betalningsinformation när du skickat in din anmälan.

ANMÄLAN

Senast 1 mars för deltagande i Must-SM. Anmäl dig via denna länk: 

NÄR OCH HUR MYCKET ÄPPELMUST MÅSTE MAN SKICKA IN?

För att vi ska hinna med att göra den kemiska analysen behöver vi produkterna senast den 15 mars.Vi rekommenderar er att skicka produkterna med DHL och inte med Postnord.Beroende på volymen av din flaska/förpackning, skickar du olika antal:
•25-33 cl5 st
• 50-100 cl3 st
•Bag-in-Box à 1,5 - 3 L2 st
Obs! Alla produkter ska vara försedda med originaletiketter som används vid försäljning.

Musterna skickas till:
Kiviks Musteri AB
Solnäs Gård
Fjelievägen 112
237 91 BJÄRRED
Märkes: Must-SM
...eller lämnas på plats på Solnäs vardagar mellan kl 10-17.
Vid vinst ska 4 liter kunna skickas till Rudenstams inför Provsmakningen av vinnande muster.

VÄL MÖTT!

Tävlingsledningen Must-SM 
Jonas Rudenstam, Elisabeth Knöppel, Ulla Kylhed Reuterdahl, Kristina Levinsson, Kimmo Rumpunen

Om du är med och tävlar, medlem i föreningen Svenska Must- & Ciderproducenter eller i föreningen Sörmlandsäpplen.
Fortsätt och läs...

Det är en konst att odla för smak.

Jordmån, äppelsort, väder, vind och skördetillfälle spelar in.

Det är inte alltid det godaste äpplet som ger den bästa äppelmusten. Varje must är unik och variationen är stor mellan olika äppelmuster, även om de är framställda av samma producent.

Komplexiteten vad gäller kvalitet blir ännu mer uppenbar om man jämför olika producenters must med varandra.

”Om man är mustmästare
så odlar man inte äpple
– man odlar must.”

Den bärande idén för projektet 
Must-SM har varit att

lyfta den svenska äppelmustens status, sprida information om den stora bredd och variation som finns inom äppelmust och att därigenom, på sikt, öka försäljningen och lönsamheten hos lokala mustproducenter samt locka till nyetablering av fler musterier. Genom det återkommande evenemanget Must-SM ville Svenska Musterier skapa en mall för en professionell bedömning av produkterna och därigenom premiera kvalitet och innovation inom området.

Must-SM rönte uppmärksamhet i media och bidrog till en ökad kännedom om äppelmust

samt en tydlig ökning i försäljningen för de produkter som vunnit sin klass. Projektet har bidragit till ett flertal nya medlemmar i Svenska Musterier och en större samverkan mellan dem. Projektet har också bidragit till en ökad kunskap om svensk äppelmust bland branschfolk inom mat och dryck, samt en ökad kunskap bland odlare och mustaktörer om marknadsföring. Svenska Musterier har genom Must-SM etablerat nya kontakter och samarbeten som kommer att påverka branschen på ett långsiktigt och positivt sätt.

Must-SM är tänkt att vara ett årligt återkommande event.

Har du frågor om Must-SM? Kontakta då: Elisabeth Knöppel epost elisabeth.knoppel@eriksdal.nu eller info@must-sm.se

Bilder från första året - Must-SM 2017